Barion Pixel

Instant SÁrga 20B

Ismertető

A 20B táv a legnépszerűbb szakasza a Sárga 70 útvonalánakKilátópontokban bővelkedik: Törökugrató, Sorrento sziklák, Nagy-Hárs-hegy, de kis kitérővel a Magas-kő, Huszonnégyökrös-hegy, és a Csík-hegy teteje is elérhető, valamint a Kis-Hárs-hegy. Mind megéri az alig 1-200 méteres kitérőt. Botanikai érdekesség a Csíki-hegyek rétjein tavasszal a kökörcsinek, héricsek, nőszirmok, Makkosmária felé pedig az odvas keltikék tömege ad lenyűgöző látványt, de tél kivételével mindig virágzik valamilyen virág.

Az erdő is vegyes, van fenyves, bükkös, tölgyes is az útvonalon. Makkosmária kegytemploma is 3 perc kitérővel elérhető az útról, és menet közben katonasírokkal is találkozhatunk. A Kaán Károly-kilátó építészetileg is esztétikus, ahogy a Kis-Hárs-hegyen a Makovecz tervezte kilátó is. Mindezekért nyugodtan elmondható, hogy a különféle érdekességek mind-mind vonzóvá teszik a túrát a természetkedvelők előtt.

Tudnivalók

• A befutóérem egy magyar szobrász remekműve. Az érem átadásában / postázásában Palotás Dávid (az ELTE BEAC Természetjáró Szakosztályának egyik kapcsolattartója és túravezetője) tud segteni, akit a +36 20 319 63 58 telefonszámon vagy a sarga70tura@gmail.com emailcímen érhettek el. A célban történő éremátvétel jelenleg csak Dáviddal való előzetes egyeztetés esetén lehetséges.
  • Ezen túl ha e-mailben kéred, a teljesítést követően online küldünk névre szóló PDF formátumú oklevelet. A nyomtatott oklevél díja 1000 Ft.
  • túrázóknak 8 óra,
  • terepfutóknak 3 óra 15 perc
  • az ellenőrzőpontok érintése és a teljesítés igazolása a GeoGo nevű webalkalmazással lehetséges
  • a túrát a GeoGo profilodhoz a nevezéskor megvásárolt ellenőrzőkód birtokában tudod hozzáadni ITT.
  • Hűvösvölgy-Budaörs irányban: a track fájl letöltéséhez kattints IDE.
  • Budaörs-Hűvösvölgy irányban: a track fájl letöltéséhez kattints IDE.
  • Hűvösvölgy: büfék, boltok (Top shop), kisvasút állomásán étterem, WC, nyomós kút
  • Szépjuhászné: büfénél WC, nyomós kút
  • Tárogató utcai játszótéren nyomós kút, kicsit lejjebb Csiki ABC
  • Törökugrató bányagödrében nyomós csap,
  • Törökugrató alatti szabadidőparkban WC és csap is van
  • Pyrgos Taverna Étteremben étel, csap, WC.
  • Hűvösvölgy-Budaörs teljesítési irány esetén:
    – BKK villamosok, buszok Nagykovácsi, Solymár, Remeteszőlős, Széll Kálmán tér, Kolosy tér felől.

• Budaörs-Hűvösvölgy teljesítési irány esetén:
    – Kelenföld vasútállomásról, illetve Diósdról, Törökbálintról a 40, 88, 188, 40E, 188E járatokkal;
    – a Széll Kálmán tértől a 140-es járattal;
    – a Camponától a 287-es BKV járattal;
    – Páty és Etyek felől pedig Volánbusz járatokkal.

Indulás előtt kérünk, olvasd el a GeoGo ismertetőt és a túraszabályzatot, valamint a Gyakori kérdésekre adott válaszainkat.

• Mentőállomások:

Budapest, II. kerület: Ganz utca 13., +361 202 1370
    Budapest, XII. kerület: Beethoven utca 8., +361 212 6636
    Budaörs, Kossuth Lajos utca 9., +3623 440 020

Az érem átadásában / postázásában Palotás Dávid (az ELTE BEAC Természetjáró Szakosztályának egyik kapcsolattartója és túravezetője) tud segteni, akit a

+36 20 319 63 58 telefonszámon vagy a
sarga70tura@gmail.com emailcímen érhettek el.

Térkép

A térkép a Hűvösvölgy-Budaörs irányban mutatja az útvonalat, de a túra teljesíthető az ellenkező irányban is.

Útvonalleírás

Az útvonal kezdőpontja lényegében a villamos megállója. Itt már elindíthatjuk a túrát a Geogóban.

Ha ez megvan, akkor a sárga sáv jelzésre térjünk rá a lépcsőknél, kissé visszafele sétálva a sínek mentén (~50 métert). Kanyarodjunk rá a sárga sáv jelzésre a sínek alatti aluljárónál, és innentől kövessük a jelzést felfelé a lépcsőn. Továbbhaladva a sárga sávon rátérünk párhuzamosan a villamossínekre, és katonasír mellett elhaladunk. Lassan eltávolodunka villamossínektől, a Stop Shop mögött felkapaszkodunk, és keresztezzük a forgalmas Nagykovácsi utat. Itt nincs zebra, körültekintően keljünk át az úttesten! Egyenesen felfelé haladjunk tovább a széles erdei utakon. Egy balos kanyar után jobbunkon feltűnnek a kisvasút sínjei, ezek mentén túrázunk tovább. Hamarosan kiépített vasúti gyalogos átkelőn a kisvasút másik oldalán folytatjuk tovább utunkat, és szépen eltávolodunk tőle felfelé. Besétálunk egy elágazásba, itt jobbra forduljunk, majd alig 50 méter után egy még nagyobb elágazásba botlunk: itt ágazik kis a sárga háromszög balra a Kis-Hárs-hegy irányába, viszont mi jobbra felfelé menjünk tovább. Emelkedünk, nagyobb útra kiérünk, bal, majd utána jobb kanyart vegyünk. Nem sokára a meredek szakaszon jobbról út bejön, de nekünk jobbra felfelé lesz egy kiágazás! Felérünk a Bátori-barlanghoz, falépcsős korlátos kis híd jelzi, hogy jó helyen vagyunk. Innen egy ugrás a Kaán Károly-kilátó tökéletes kilátással. Ellenőrzőpont: Nagy-Hárs-hegy

Elhaladunk a Csanádi-pihenőhely mellett, és leérünk Szépjuhásznéhoz. Síneken átkelünk, utána kapásból jobbra fordulunk. Átmegyünk a zebrán a Budakeszi út másik oldalára, be az erdőbe. Szinte azonnal Y-elágazás, itt balra, ismét Y-elágazás, itt viszont jobbra térjünk ki. Piros sáv kiágazik balra felfelé hamarosan. Körülbelül 1200 méter utánélesen jobbra lefelé kanyarodjunk, mielőtt felkapaszkodnánk a János-hegy felé. Alig 100 méter után kisvasút sínjein átmegyünk, rögvest balra forduljunk. Jobboldalon az országos Korányi Pulmonológiai Intézet betonkerítése feltűnik. Ezzel párhuzamosan haladunk jó ideig, míg nem egy meder felett fahídon átmegyünk, majd jobbra kanyarodunk. Pár száz méter után nagyobbacska elágazás, mi jobbra megyünk. Kisebb kiágazások vannak, lefelé egyre meredekebb lesz, majd kis völgybe leérünk, balra felfelé ismét meredeken menjünk. Innen még 300 méter, mire felérünk egy nagyobb, szélesebb útra, itt jön a piros sáv jelzés is, jobbra forduljunk. Egyre lejt a terep majd, és beérünk a Virág-völgybe, itt nagyobb elágazás padokkal. Többféle turistaúttal is találkozunk, balra felfelé menjünk, de ahogy elindulunk felfelé, mi tartsunk balra egyenesen egy szűkebb ösvényen felfelé, ne a széles úton menjünk tovább! Csak a sárga sáv jelzés tér le balra. Innen másfél kilométer emelkedés és szűk tekergés után érjük el a Csacsi-rétet. Ez ellenőrzőpont!

Esőbeálló házikó, tűzrakó hely is található itt. Jobbra tartsunk, majd ismét jobbra. 100 méter után nagy elágazás, mi 11 óra irányába tartsunk tovább. Megyünk enyhén lefelé, és lassan kiérünk a makkosmáriai elágazásba, baloldalon kisebb tisztás is jelzi. Mi tartsunk tovább az erdőben, első fenyőfák is megjelennek. Lassan emelkedik a térszín is. Elágazások, jobbra a Magaskői kőfejtő kiágazása lesz. Ha nem sietünk, alig 150 méter innen a Magaskői kilátópont. A kőfejtőben pedig a BTSSZ-emlékhelyet érdemes megnézni, no, de egy kilométerre innen a piros sáv jobbról becsatlakozik, majd alig 100 méter közös szakasz után el is ágazunk: jobbra lefelé fordulunk e négyes elágazásban. Piros sáv egyenesen tart tovább, balra pedig a sárga kereszt a közeli KFKI irányába tart. Lassan lejt az út, kiágazik a Mária-szurdok piros M jelzése hamarosan jobbra. Keresztezünk széles erdei utakat, és az éles balkanyar után a házak mellől betérünk az erdőbe, és 100 méter után élesen jobbra lefordulunk egy kis völgybe. A völgyben lesz kisebb Y-elágazás, mi balra menjünk a kis szálfák közé. A Sorrento sziklák elérése előtt rövid, meredek szakaszok vannak. Elérjük Sorrento sziklatömbjét, a kilátás pazar. Elhagyva a sziklatömböt, murvás széles útra kiérünk, keresztezzük, és menjünk egyenesen tovább az erdőben a Kies-völgy bal oldalán. 1 kilométer múlva sorompóhoz érünk, S+ jelzés kiágazik. Itt jobbra tartsunk. 300 méter után kőzúzalékos útra érünk, jobbra forduljunk, haladjunk ezen tovább a házak mellett. Újabb 300 méter után jobbra menjünk be az erdőbe a Fokozottan Védett Természeti Terület táblánál, kis pad, és emlékhely is van itt. Első elágazásnál balra. Megkerüljük a nagyobbacska Csík-hegyet délről. Egy kilométer után újabb elágazás, itt is balra menjünk. Majd újabb elágazás hamarosan, itt is balra egy kisebb tisztás után. Felérünk a sárga háromszög kiágazásához egy T-elágazásban. Mi balra menjünk, de 300 méteres kitérővel a csodaszép Huszonnégyökrös-hegy panorámáját is megcsodálhatjuk jobbra. Eztán az utunk 80 méter után balra lefordul egy völgybe, majd kiérünk a burkolt Tárogató útra. Később becsatlakozik az Orchidea útba, végül egy T-elágazásban ér véget ez is, itt balra sétáljunk tovább a Csíki utcában. 200 méter után elérjük a volt Csíki Csárdát, ahogy kiértünk az 1-es főútra. Itt véget ér a sárga sáv jelzés, de a túránk nem! Innen indul a sárga háromszög, át a zebrán, és egyenesen fölfelé a Törökugratóra a Törökugrató utcán. Ezen haladunk felfelé, keresztben a Rezeda utca, mi maradunk a Törökugrató utcában. Idő múlva elfognyak a házak baloldalon, és itt kis ösvény kezdődik, forduljunk be. Alig 40 méter után bányagödörbe érünk, és a sziklákon felfelé megy tovább az ösvény a csúcsig, ami egy adóantennánál van. Itt az utolsó ellenőrzőpont: Törökugrató

Visszaérve a csúcsról a bányagödörbe, ne forduljunk a sziklás rész után vissza jobbra ki a Törökugrató utcába, hanem egyenesen menjünk le egy fém lépcsőn egy szinttel lejjebb! Itt jobbra a tájékoztató tábláknál, majd az utakra kiérve balra élesen felfelé az Árvácska utába menjünk be. 200 méter után jobbra lefelé kanyarodjunk ezen, majd meredek lefelé beletorkollunk a Kökörcsin utcába. Éppenhogy elkezdenénk sétálni ezen, máris egy kis lépcsősoron forduljunk le balra a telkek közé. Előttünk szép kilátás nyílik. Ibolya közön menjünk végig, a végefelé már keskeny utcácska lesz, majd az Ibolya utcába érünk. Itt balra haladjunk tovább, 300 méter után jobbra le meredeken a Kővirág utcába térjünk be. Ezen leérünk, előttünk kerti kapu, menjünk be rajta, és jobbra sétáljunk át a szabadidő parkon. Másik oldalán kiérve a kapun, zebrán át lefelé tartsunk szembe a Holdfény utcán. Ezen is végig menjünk, a vége már keskeny járda, amely körforgalomban végződik. Itt előttünk 2 óra irányában az út másik oldalán van egy étterem a kis fenyőfák, tuják mögött. Ez a túránk célállomása: Pyrgos Taverna étterem, végpont. Bent a túra sikeres teljesítését bemutatva jár a jól megérdemelt érem.

Gratulálunk!

Ha beregisztráltunk a Gimnázium buszmegállónál, és elindítottuk a túrát a készülékünkön, akkor tartsunk a közeli körforgalomhoz nyugati irányban.

A túra első pár kilométerén még jelzetlen úton fogunk haladni! A körforgalomnál 11 óra irányában van egy kis kezdődő sikátorszerű utcácska korláttal, a Holdfény utca, ebbe sétáljunk be. Lankásan emelkedni fogunk, a végefelé kissé meredekebben. Felérünk egy kétsávos betonúthoz, az Árok utcához, itt zebra is lesz, az út másik oldalára jussunk át, és menjünk be a zöld széles fémkapun. Ha nincs nyitva, nyissuk ki a kallantyúval a tetején. Ha átérünk a szabadidőparkon keresztben, egy kis kerti kapun tudunk kimenni a parkból. Itt kilépve hirtelen, meredeken a Kővirág utcán kapaszkodjunk fel. T-elágazásban ér véget alig 150 méter után az Ibolya utcába betorkollva. Balra fordulva az első lehetőségnél jobbra tartsunk a Törökugrató sziklatömbjének irányába. Sok kis magánút lesz, vigyázzunk, hová kanyarodunk fel, de nagyjából 300 métert kell haladni, és Ibolya köz lesz a neve. Ez zsákutca, de ez ne zavarjon minket meg. A vége lépcsőben végződik, menjünk fel ezeken. Kiérünk a Kökörcsin utcára, jobbra forduljunk, de itt balra felfelé térjünk rá szinte azonnal az Árvácska utcára. Meglehetősen meredeken indul az utca. Két derékszögű kanyar után felérünk egy adótoronyhoz, tartsunk afelé, majd enyhén lejteni kezdünk. Ahol kiérünk egy nagyobb útelágazáshoz az Árvácska utca végén, jobbra az erdőbe menjünk be. Ez valójában egy bányagödör, a fémlépcsőn menjünk fel, majd egyenesen a sziklák irányában folytatódik az ösvény egészen a Törökugrató csúcsáig, egy másik adótoronyig. Itt van az első ellenőrzőpontunk: Törökugrató

Lefelé induljunk el a tanösvényen vissza (vagy valójában körbe, de minkét ága ugyanoda vezet). Ha lemásztunk vissza a bányagödörbe a sziklás rész után, akkor ne menjünk le a fém lépcsőkön, hanem jobbra az ösvényre térjünk rá, ami a sárga háromszög turistajelzés. Itt kifordulunk a Törökugrató utcán jobbra, és lefelé haladunk. Keresztezzük a Rezeda utcát, tovább le egyenesen sétálunk. Kiérünk a széles 1-es főútra, jelzőlámpa segíti az átkelést rajta. Ha átértünk, itt véget is ér a sárga háromszög jelzés, és innen indul a mi jelzésünk, a sárga sáv turistajelzés, amely innen végig fog kísérni minket. Ez a pont a volt Csíki Csárda egyébként. Itt a csárda volt épülete mögött befordulunk balra a Csíki utcába. Első lehetőségnél 150 méter után jobbra betérünk az Orchidea utcába. Ha befordultunk, akkor az első balos kiágazó utcán, a Tárogató utcán haladjunk tovább. Ez elkanyarog a dombok oldalában, a vége eléggé meredek lesz, sorompó, és beérünk az erdőbe. Balra felkanyarodunk, majd jobbra, és a jobbos kanyartól alig 70 méterre elágazás: egyenesen tovább a sárga háromszög jelzés indul, ha érzünk rá késztetést, egy oda-vissza 600 méteres kitérővel nagyon szép látvány tárul elénk a Huszonnégyökrös-hegyről. Utunk azonban jobbra lefelé vezet az elágazástól. Tágas mezőre érünk, itt 2 óra irányába tartsunk. Délről megkerüljük a Kis-Csík-hegyet, a Csík-hegyet, és a Ló-hegyet is. Minden elágazásban jobbra forduljunk (a le-letérő szűk ösvényeket kivéve) egészen addig, amíg ki nem érünk egy murvás útra a házakhoz. Itt kis pad és emléktábla is jelzi, ha jó helyen járunk. Balra haladva az úton 300 méter után hirtelen erdei ösvényre felkanyarodik a sárga sáv jelzés, kövessük. Ha éjszaka van, akkor segít az első közvilágítást adó lámpa, mert ott kell befordulni az erdőbe. Egy enyhe jobbos kanyar után van ez a befelé menet az erdőbe. Elhaladunk egy sorompónál is hamarosan, ahol a sárga kereszt becsatlakozik. Itt másfél kilométeren haladunk tovább az erdőben, míg nem keresztezünk egy széles agyagos utat, mi vágjunk át rajta, és a fenyőfák már jelzik a Sorrento sziklákat. A kilátás önmagáért beszél. Ezután néhol lankásabban, néhol meredekebben egy szálfás völgybe szépen leereszkedünk egy kilométeren keresztül. A völgy végén kis emelkedő, és nagyobbacska elágazásba érünk, itt balost vegyünk, és máris kiérünk Budakeszi házaihoz, de mielőtt még a földútig előre mennénk, jobbra az erdei ösvényen gyalogoljunk tovább felfelé. Keresztezünk széles földutakat, majd elhagyva a házakat, kiágazik balra a piros M turistajelzés. Mi enyhén felfelé menetelünk tovább pár száz métert egy négyes elágazásig. Itt csatlakozik be jobbról a piros sáv turistajelzés, szemből pedig a sárga kereszt. Balra tartsunk, és alig száz méter múlva a piros sáv el is hagy minket, mi az Y-elágazásbanjobbra felfelé haladjunk tovább, majd újra jobbos elágazás jön, mi balra tartsunk. Ezt követően nagyjából szintben haladunk, elmegyünk a magaskői kiágazás, és a BTSSZ-emlékhely mellett is. Ha van időnk, kedvünk, innen egy 150 méteres kitérővel szép kilátás nyílik. Innentől kissé lejt az utunk, elágazás: jobbra tartsunk, kisebb tisztás jobbról, majd a végében nagyobbacska kereszteződés. Ez a makkosmáriai leágazás. Mi egyenesen tovább 11 óra irányában haladjunk felfelé. Egy kilométer múlva maradva a sárgán a kisebb elágazásokban, kiérünk egy rétre, amely egyben ellenőrzőpont is: Csacsi-rét.

Esőház, tűzrakóhely, pihenőpadok. Mi balra lefelé a Virág-völgy irányába ereszkedjünk le tovább. Két kilométeren át kanyargunk a völgyben, míg nem kiérünk egy széles útra, ahol padok lesznek. Itt elágazás, több turistaút is találkozik. Haladjunk jobbra felfelé.Fél kilométer után a sárga letér balra a széles útról, kövessük. Kisebb balos kiágazások lesznek, mi maradjunk a sárgán. 1 km után négyes elágazás, mi balra menjünk, és hamarosan leérünk egy kis hídhoz egy völgyben. Feltűnik előttünk az Országos Korányi Pulmonológiai Intézet betonlapos kerítése baloldalon. Sétáljunk felfelé a kerítés mentén egészen a kisvasút kereszteződéséig. Itt egy jobbos fordulattal keljünk át a síneken, majd száz méter után elágazás. Előttünk a János-hegy, viszont mi élesen balra haladjunk tovább. Nemsokára kiágazik balra a sárga kereszt, majd lassan a kisvasút sínjeit megközelítjük és párhuzamosan tartunk velük. Egy kilométeren át nagyjából egy szintben haladva jobbról becsatlakozik a piros sáv ismét, majd követve az elágazásokban a sárga sáv jelzést (első nagyobb elágazásban balra, majd a másodikban jobbra), kiérünk egy főúthoz. Ez a Szépjuhászné. A Budakeszi úton menjünk át a zebránál, és balra tartva a földút bevisz jobbra eltávolodva a műúttól a kisvasút sínjeihez. Átmegyünk rajtuk, és a legszélesebb úton maradva felfelé ballagjunk. Felérünk előbb a Csanádi-pihenőhöz, majd a Kaán Károly-kilátóhoz, ami a következő ellenőrzőpontunk: Nagy-Hárs-hegy

A panorámát lehetőleg itt se hagyjuk ki! Innen rövid, sziklás út vezet a Bátori-barlangig, amelyet faajtóval zártak le. Menjünk tovább lefelé, hamarosan jobbról becsatlakozik egy ösvény, majd mi letérünk jobbra. Lefelé tartva tovább szélesebb útba érkezünk, mi sréhen egyenesen balra lefelé szedjük lépteinket. 500 méter után nagy elágazásba érünk. Egyenesen tovább a sárga háromszög jelzés felvisz a Kis-Hárs-hegyre, ahová érdemes lehet egy kis kitérőt tenni, de minket balra lefelé visz tovább utunk, majd még egy elágazás, újfent balra kanyarodjunk. Átmegyünk a kisvasút sínjein egy kiépített gyalogos átkelőnél, balra forduljunk utána egy darabig párhuzamosan haladva a vasúttal. Utána leereszkedünk a Nagykovácsi útig, menjünk át rajta körültekintően, mert nincs zebra. Le tovább a villamossínekig, ahol balra forduljunk még a rézsű tetején a sárgán maradva. Elhaladunk egy katonasír mellett párhuzamosan menve a sínekkel. 250 méter után kiérünk egy lépcsős részhez, ahol a kéktúra becsatlakozik. Itt jobbra lefordulva, le a lépcsőn, át a villamossínek alatt, majd balra fel a lépcsőn lesz a Tram bisztró, itt a cél, itt vár benneteket az érem is.

Gratulálunk a sikeres teljesítéshez!